Alfred Schönian (1856 - 1938) - krąg
Krasnale
Obraz nawiązuje do twórczości niemieckiego malarza Alfreda Schöniána (działającego w drugiej połowie XIX i na początku XX wieku), znanego z kameralnych scen rodzajowych, często o charakterze baśniowym i humorystycznym, w których pojawiały się postacie krasnali, skrzatów, karłów, wędrowców czy myśliwych. Praca utrzymana jest w stylistyce malarstwa nastrojowego i narracyjnego, z wyraźnie zarysowaną fabularnością przedstawienia.
Scena ukazuje dwóch wędrowców – krasnoludki niosące na drągu ciężką kiść winogron, przy czym motyw ten przywodzi na myśl ludowe opowieści i romantyczną wyobraźnię XIX wieku. Subtelne operowanie światłocieniem oraz miękkie modelowanie form nadają kompozycji malarską głębię i ilustracyjny charakter. Dzieło powstało prawdopodobnie w kręgu artystów niemieckich inspirowanych popularną wówczas tematyką fantastyczną i baśniową, rozwijaną zarówno w malarstwie, jak i grafice książkowej. Obraz wykonany z dużą dbałością o detal oraz atmosferę przedstawienia jest ciekawym przykładem sztuki dekoracyjnej inspirowanej nurtem romantyzmu późnego i akademickiego realizmu o charakterze ilustracyjnym. Zachowany w dekoracyjnej ramie.
Biografia
Alfred Schönian (Frankfurt nad Odrą 1856 - Monachium po 1936) – niemiecki pejzażysta i animalista; studia artystyczne rozpoczął w Akademii w Lipsku u rzeźbiarza Melchiora Antona. Od 1877 kształcił się w Akademii w Monachium pod kierunkiem Gyuli Benczura i Johanna Leonharda Raaba. Po studiach pozostał na stałe w Monachium. Malował krajobrazy (m.in. Widoki znad Chiemsee, Wiejska droga), martwe natury, sceny rodzajowe, nieliczne portrety, a także baśniowe motywy z gnomami, krasnoludami (Gnom i żaba). Najbardziej znane były jednak jego kompozycje animalistyczne (Krowy nad wodą, Koty w stajni, Konie), w tym szczególnie obrazy z domowym ptactwem; pawiami, indykami, kaczkami, kurami przedstawianymi na pejzażowym tle bądź wiejskiego podwórka, bądź pałacowego parku lub dziedzińca (Walka kogutów, Pawie w parku, Kaczki i kury itp.). Prace te szerzej popularyzowane były przez barwne pocztówki. Artysta zajmował się także ilustratorstwem