Reklamacje i zwroty

Kiedy mogę zrezygnować z zakupu?

Zgodnie z ustawą z dnia 30 maja 2014 roku o prawach konsumenta (Dz.U. 2014 poz. 827), Kupujący będący Konsumentem (zakup konsumencki) może najpóźniej w terminie 14 dni od daty otrzymania przedmiotu odstąpić od zakupu, bez podania przyczyny i bez ponoszenia kosztów, z wyjątkiem kosztu wysyłki zwrotnej. Kupujący musi o fakcie odstąpienia od umowy poinformować Sprzedawcę. Kupujący może odstąpić od umowy nawet wtedy, gdy Sprzedawca nie wysłał jeszcze towaru. Tak samo jak w przypadku odstąpienia po otrzymaniu towaru, Kupujący musi o tym fakcie poinformować Sprzedawcę.

Kiedy zakup jest konsumencki i jakie w związku z nim przysługują mi prawa?

Kupujący jest konsumentem, jeżeli kupuje przedmiot od przedsiębiorcy (czyli osoby prowadzącej działalność gospodarczą lub zawodową) i zakup ten nie ma związku z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą lub zawodową. Taki zakup jest zakupem konsumenckim. Wówczas Kupującemu przysługuje prawo do odstąpienia od zawartej umowy bez podania przyczyny. Kupujący może też skorzystać z pomocy Rzecznika Konsumentów/UOKiK.

W jakim czasie mogę odstąpić od umowy bez podania przyczyny?

Oświadczenie o odstąpieniu od umowy należy złożyć Sprzedawcy, w terminie 14 dni od daty otrzymania przedmiotu.

Ile mam czasu na odesłanie towaru?

Przedmiot należy odesłać maksymalnie w ciągu 14 dni od złożenia oświadczenia o odstąpieniu od umowy.

Kiedy mogę zgłosić reklamacje wadliwego towaru?

Kupujący może zgłosić reklamację przedmiotu, który okazał się wadliwy lub jest niezgodny z ofertą, domagając się nieodpłatnej naprawy lub obniżenia ceny albo odstępując od jego zakupu. Reklamacji podlegają jedynie wady przedmiotu nie przedstawione w ofercie.

Czy możliwość reklamacji wadliwego towaru dotyczy wszystkich typów transakcji (aukcje holenderskie i sprzedaż ze stałą cena)?

Tak. Kupujący nie może jednak zareklamować towaru na podstawie określonej wady, jeśli została ona ujawniona w opisie oferty.

Czy Sprzedawca może zastrzec w opisie oferty, że nie przyjmuje zwrotów?

Nie. Taka informacja może naruszać obowiązujące prawo.

Czy muszę odesłać towar oryginalnie zapakowany?

Nie ma ustawowego obowiązku zwrotu towaru w oryginalnym opakowaniu. Przedmiot powinien zostać odesłany w opakowaniu, które uniemożliwia jego uszkodzenie.

Czy muszę informować na piśmie, że chce odstąpić od umowy i zwrócić towar?

Przepisy nie precyzują formy, w jakiej oświadczenie o odstąpieniu od umowy ma zostać złożone. Warto złożyć ją w formie pisemnej, mailowej. Wzór oświadczenia jest dostępny do pobrania na koncie użytkownika.

Kto pokrywa koszty wysyłki w przypadku odstąpienia od umowy i zwrotu towaru?

Jeżeli Kupujący wybrał sposób dostarczenia przedmiotu inny niż najtańszy zwykły sposób dostarczenia oferowany przez Sprzedawcę, wówczas Sprzedawca nie jest zobowiązany do zwrotu Kupującemu poniesionych przez niego dodatkowych kosztów.

Kto pokrywa koszty wysyłki w przypadku reklamacji towaru?

Jeśli Sprzedawca uzna reklamację wynikającą z rękojmi, pokrywa koszty przesyłki. Jeśli Kupujący zapłaci za odesłanie towaru, Sprzedawca powinien zwrócić Kupującemu wszystkie poniesione koszty.

Kiedy Sprzedawca odda mi pieniądze za zwrócony towar?

Sprzedawca powinien zwrócić środki w ciągu 14 dni od otrzymania oświadczenia o odstąpieniu od umowy, jednak może się wstrzymać do czasu, aż otrzyma zwracany przedmiot.

Gdzie mogę uzyskać więcej informacji na temat reklamacji i zwrotów?

Szczegółowe informacje znajdują się w Regulaminie.